19 frågor om böcker

Jag tycker om att göra olika enkäter, och jag hoppas att ni uppskattar att läsa dem! :) Men det gör att man reflekterar lite över sitt läsande, eller film-och serie tittande om det är en sådan enkät! :)

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Oj, vilken svår fråga! Oftast ser jag direkt om en bok inte tilltalar mig och då lägger jag den helt enkelt åt sidan och läser en annan! Jag kan nog inte ge något bra svar, tyvärr.


2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Hm... Sanna berättelser påverkar mig alltid mest, av den orsaken att de helt enkelt är sanna! Så En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie och även Otryggare kan ingen vara av Bengt-åke & Agneta Cras är två böcker som påverkat mig mycket.


3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag läste en bok förut om en tjej som gick på gymnasiet eller högstadiet, som blev mobbad och tillslut försökte ta sitt liv. Den boken skrämde mig, eftersom det är en sak som kan hända, och händer hela tiden. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken hette. Visst har några av Sagan om isfolket böckerna också skrämt mig, framförallt när jag började läsa dem när jag var 12-13 år.


4. Vad använder du som bokmärke?
Jag har ett bokmärke med Legolas från Sagan om ringen, som jag är jätte rädd om ^^ Fick det när jag var liten i en paketkalender och har använt det sedan dess. Fick dock ett jätte sött bokmärke i julklapp som är en kanin i tyg, men den har jag tyvärr tappat bort :(


5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Jag läser när jag har tid! Just nu är det mycket i skolan, annars kan jag läsa en hel dag! Men som det är nu, läser jag någon gång mitt på dagen när jag tar en "paus" från pluggandet och även en stund på kvällen! :)


6. Vad var den första bok du läste?
Oj, det har jag ingen aning om. Men jag började läsa på allvar efter att min kusin visade mig Sagan om Isfolkets första bok Trollbunden när jag var 12-13, sedan dess läser jag hela tiden! :)


7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbunden! Tycker inte om pocket alls faktiskt, men läser sådana ibland också! :)


8. Vilken bok läser du nu?
Nu läser jag Lugnet före stormen, 42e boken i Sagan om isfolket. (Som sagt så läser jag dom sakta och med mellanrum för att jag inte vill läsa klart dem på en gång!:) Men jag har snart läst ut den och då ska jag läsa första Harry Potter boken. Som jag faktiskt bara läst lite av för jätte länge sedan! 


9. Och vilken sida är du på?
s. 238 :)


10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom &
andra barbariska åtgärder?)

Nix, sällan det händer x) Jag är väldigt rädd om mina böcker då jag vill att de ska hålla för evigt! haha! :)


11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Nja, ett fint omslag fångar min uppmärksamhet och påverkar mig kanske lite, men det är inte det som avgör om jag läser den eller inte :)


12. Sidantalet, då?
Lagom, inte för tunn och inte heller för tjock. 300-400 sidor är ganska lagom tycker jag :)


13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Haha, jag har en tendens att alltid läsa den sista meningen, men inte mer än så! ^^


14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Oj, jag tror faktiskt inte det, det finns ju så många bra böcker som man vill upptäcka, då har man inte tid att läsa om de man redan läst! Fast jag kommer nog läsa om en del böcker så småningom ändå ^^


15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nix! :)


16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Haha, jag är väldigt rädd om mina böcker. Men visst lånar jag ut några ibland, men jag blir väldigt ledsen om de blir borttappade.


17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej


18. Just det, läser du i badrummet?
Nej.


19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nix, jag kan skriva upp böcker som jag vill köpa. Annars så fungerar väl bloggen som en liten läsdagbok. Men annars är det inte så strukturerat! :)


Kommentarer
Postat av: Elisa

Tänk att jag introducerade dig till att läsa på riktigt :-D

2012-01-19 @ 20:52:18
URL: http://allinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0