Bok: Kulla-Gulla på blomgården

Många av Kulla-Gullas läsare har undrat över hennes första år, innan hon kom som hjälpehjon till Karlberg på Kullatorpet. Här är berättelsen om hur Gulla vid 7 års ålder auktioneras bort och kommer som hjälpehjon till Hermansson på Blomgården. Där stannar hon tills hon blir 12.
Mor på gården ligger sjuk sen femte barnet föddes och det blir Gulla som får ta hand om barnen och inomhussysslorna. Hon får också lära sig mjölka och sköta djuren. Familjen på Blomgården får även glädje av vad Gulla lärt om läkande örter av Syster Anna på barnhemmet.


Komentar: Kulla-Gulla är en serie böcker som har berört många flickhjärtan under flera år. Jag vet att min egen mamma var fast i dessa böcker när hon var ung. Det är en fin bok och en fin berättelse om den lilla flicka som vi lär känna i Martha Sandwall Bergströms bokserie om Gulla.

Kulla-Gulla på Blomgården är egentligen inte den första boken i Kulla-Gulla serien. Men eftersom Kulla-Gulla läsarna ville veta mer om det som hände Gulla som barn, bestämde sig författaren för att skriva en bok som utspelar sig innan de andra böckerna. Men jag valde ändå att läsa denna bok först, eftersom det är den första boken - tidsmässigt.

Jag skulle önska - att jag kunde ge denna bok toppbetyg, för det är en så fin och söt historia. Men då skulle jag ljuga, för denna bok är egentligen väldigt händelselös. Det är en ganska "svag" historia och det händer inte särskilt mycket. Så de personer som söker efter en händelserik bok där man sitter på nålar under hela bokläsningen, får tyvärr lägga Kulla-Gulla åt sidan och ägna sig åt någon mer spännande och händelserik bok. Men de personer som vill koppla av med en fin berättelse och komma iväg från vardagens stök kan jag rekomendera denna bok. Man får ett perspektiv om hur livet var i Svergie i början av 1900-talet och man lär sig uppskatta vardagens små underverk. Kulla-Gullas liv är hårt - vilket ger oss möjligheten att uppskatta vårt egna liv, lite mer.

Fakta:
Titel: Kulla-Gulla på Blomgården
Författare: Martha Sandwall Bergström
Serie: Kulla-Gulla
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Kulla-Gulla på Blomgården

Förlag: Bonniers junior förlag AB
Antal sidor: 152
Utgivningsår: 1986
Första meningen: Från staden med barnhemmet måste Hermanssons snälla häst, som också hette Snälla, trava flera timmar framför skjutsen, innan de nådde Blomgården, där mor i stugan ivrigt väntade.
ISBN: 91-48-37609-4

Jag ger den: /10


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0