Ljuset på heden


Bilden är lånad här.

Roland var på väg hem från ett krig som hade tagit från honom alla illusioner. I den lilla byn Bretagne viskade folk om en dyster borg där det spökade, och berättelserna väckte Rolands nyfikenhet. Men han trodde inte att kvinnogestalten han såg i borgtornet var en gengångare.
Med tiden fick han höra hela historien, och greps av en stark längtan efter den ensamme, olyckliga flickan som måste sona andras synder. Men hon var inte den han trodde.

Kommentar: Nu har jag läst ännu en bok skriven av en av mina favorit författare. Boken innehöll, liksom de flesta av Sandemos böcker, mystik, kärlek, hemligheter och spänning.

Dock måste jag faktiskt ge boken lite negativ kritik, vilket är ganska ovanligt när det är en Sandemo bok. Jag blev ganska besviken på texten på ryggen av boken, som gjorde att jag förväntade mig en ganska stor och spännande upplösning. Men det kom aldrig. Dessutom så stämmer karaktärerna på bokens framsida inte alls överens med beskrivningen av personerna i boken. Vilket Sandemo antagligen inte kan göra något åt. (?) Då jag tror att hennes åsikter inte spelar alltför stor roll när det gäller omslaget. (Rätta mig om jag har fel!) Men det störde mig en del, då jag brukar titta på omslagen för att skapa mig en bild av karaktärernas utseenden.

(Varning för spoiler)
Dessutom tycker jag att boken lade en alldeles för stor tyngd vid utseendet på en av karaktärerna i boken. För, Herre Gud, så farligt är det inte om en människa inte ser ut så som man förväntat sig. Det får boken att bli en aning ytlig och ... ja, lite små löjlig.

Men, som den Margit Sandemo fantast jag är, så måste jag säga att boken ändå var läsvärd! Det var en bra handling och väldigt spännande. Jag läste ut boken på en dag, vilket dels berodde på att den var ganska tunn, men även för att den var läsvärd. Sandemo får en bra balans mellan äventyr, mysterie och kärlek. (Om man nu tycker om kärlek och känslor, annars gillar man antagligen inte denna bok)

Helt klart läsvärd! Läs den om du vill ha en lättläs, spännande och kärleksfull bok!

Fakta:
Titel: Ljuset på heden
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sandemo-serien (Bok 31) Obs. Alla böcker i serien är fristående.
Orginalspråk: (Framkommer ej)
Orginaltitel: (Framkommer ej)

Förlag: Boknöje
Antal sidor: 156
Utgivningsår: 1981
Första meningen: Till slut måste han erkänna det: Han hade ridit vilse.
ISBN: 91-7710-582-6

Jag ger den: /10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0