Film: The Omen (1976)

Hela familjen samlad.
 

När Kathy Thorn (Lee Remick) får ett dödfött barn, skyddar hennes man (Gregory Peck) henne från den hemska sanningen genom att ta hand om en föräldralös pojke, omedveten om barnets rysliga ursprung.

Skräcken börjar på Damiens första födelsedag när hans barnflicka tar sitt liv. Strax efteråt dödas en präst som försökt varna Damiens pappa i en hemsk olycka. De mystiska dödsfallen och märkliga omen får Robert att inse att hans son är Antikrist. För att förhindra att en gruvlig profetia slår in, bestämmer han sig för att döda Damien.

Med sitt snabba tempo och gastkramande skräck räknas The Omen som en klassisk skräckfilm.

 


"Damien, It's all for you" - *Hopp*

 

Den här filmen har stått i min filmhylla ett bra tag nu innan jag tog mig i kragen och såg den. Mina förväntningar var inte särskillt höga eftersom jag först trodde att det här var den nyare filmen, som jag egentligen ville ha. Jag brukar oftast ha svårt för äldre filmer, framförallt svartvita, som jag först trodde att den här var. Men - till min stora förvåning så var filmen för det första inte svartvit. Och till min andra stora förvåning - den var riktigt bra!

 


Mamman vill inte att hennes "oskyldiga" pojk ska se sin barnflicka dingla med en snara runt halsen.

 

Ja, filmen var faktiskt riktigt bra. Det är precis en skräckis ska vara enligt mig. Inte en massa tortyr och slaffs och splatter. Utan en film som bygger upp spänningen och man känner rysningarna längs ryggraden. Den här filmen är ganska skrämmande, vilket jag tycker att alla skräckfilmer som har barn med är. Den är välgord och spännande och historien byggs på väldigt bra. Med andra ord så är det en riktigt bra skräckfilm och jag definitivt rekomenderar till andra! :)

 

 

Fakta
Titel:
The Omen (30th Anniversary Edition)
Skådespelare: Bla. Gregory Peck, Lee Remick och Harvey Stephens
Serie: -
Genre: Skräck, rysare

Språk: Engelska, Latin, Italienska
Orginaltitel: The Omen
Release: 1976
Land: USA och England
Längd: 111 min.

 
 
Jag ger den: 4/5
 
(Nu byter jag betygssystem från 1-10 till 1-5. Men däremot kommer jag använda mig av halvpoängare. Exempel: 3.5 osv. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0