Film: Snow white and the huntsman



I fredags var jag på bio och såg den här filmen. Så här kommer äntligen en recention! :)

Varning för spoilers!

Filmen baseras på den klassiska sagan om Snövit och de sju dvärgarna, dock med lite förändringar. Snövit lever i ett slott tillsammans med sin mamma och pappa, allt är frid och fröjd och invånarna i staden som hör under slottet är lyckliga. När Snövits mamma dör, blir pappan förkrossad och gifter sedan om sig med en mycket vacker kvinna. Natten efter deras bröllop tar styvmodern livet av pappan och visar sitt "rätta jag". Hon är en ond häxa som efter mordet på pappan släpper in onda makter i slottet och staden. Hon låser in snövit i slottets torn där hon får sitta tills hon blir äldre.

Med i filmen finns givetvis den magiska spegeln, som talar om för styvmodern att hon är vackrast i hela landet. Vacker och ung är hon eftersom hon tar ungdomen och skönheten av flickor som lever i landet. När spegeln en dag talar om att Snövit är vackrast i landet blir styvmodern rasande. Men spegeln talar även om att genom Snövits renhet och skönhet kan drottningen hålla sig ung och vacker för alltid.

Men snövit lyckas fly och efter henne skickar styvmodern "the huntsman" som ska leta rätt på henne. Efter vägen stöter hon även på de sju dvärgarna och andra väsen. Med i filmen är även det klassiska äpplet.



Filmen var bättre än vad jag trodde. Jag är inte ett så stort fan av Kristen Stewart, men hon fungerade helt okej i rollen som snövit. Även om jag hade hoppats på en bländande skönhet, eftersom snövit faktiskt är vackrast i landet! Och helt ärligt så är inte Kristen särskillt vacker. Däremot hade hon en mycket snygg motspelare, nämligen Chris Hemsworth. Även styvmodern, var vacker, vackrare en snövit själv, om jag får säga så ;) Hon spelades av Charlize Theron.

Filmen var som sagt helt okej. Jag tycker att dom har lyckats bra med att göra en spelfilm av den klassiska sagan som även är en av mina favorit Disneyfilmer. Miljöerna var mycket välgjorda, både den "döda" skogen och den mycket levande.



För att kristisera Kristen lite mer, så tycker jag inte att hon riktigt passade som Snövit. Snövit som ska vara en påtagligt levande, snäll och omtänksam person hade behövt en lite mer "närvarande" skådespelerska. Jag tycker att Kristen passar mycket bra i rollen som Bella i Twilight filmerna eftersom hon är lite av en "död" person, utan mycket till personlighet. Men i rollen som Snövit blir hon alldeles för stel och livlös vilket enligt mig inte riktigt passar snövit. Men som sagt så tycker jag ändå att hon får det att fungera, även om det gjorde mig lite besviken.

Men jag tycker absolut att filmer var sevärd och jag rekomenderar er att se den! :)



Fakta
Titel:
Snow white and the huntsman
Skådespelare: Bla. Kristen Stewart, Chris Hemsworth och Charlize Theron
Serie: -
Genre: Aktion, äventyr, drama och fantasy

Språk: Engelska
Orginaltitel: Snövit and the huntsman
Release: 2012
Land: USA
Längd: 127 min.




Jag ger den: /10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0