Film: Kronjuvelerna

 
Den unga Fragancia anhålls för mordförsök på direktörssonen Richard Persson. Under polisförhöret rullas hela hennes fantastiska och märkliga livshistoria upp. Vi följer henne igenom den fattiga uppväxten, via mötet med den stora kärleken, ishockeystjärnan Pettersson-Jonsson, fram till den ödesdigra natten där historien tar sin början.
 
 
Jag måste erkänna, det är inte ofta jag tittar på Svenska filmer. Det är inte så att jag tycker att Svenskarna är dåliga på att göra filmer. Jag tycker att Wallander och Beck filmer är bra och Astrid Lindgrens filmer är underbara. Men när det kommer till någon form av drama eller komedi så är Sverige värdelösa. Jag har inte sett alla svenska drama och komedier som gjorts, så jag vill inte dra alla över samma kamm. Men varför ska allt vara så gravallvarligt och konstigt? Jag pratar om filmer som Säg att du älskar mig, Det går aldrig som man tänkt sig och Populärmusik från Vittula. Många av er tycker säkert att dessa filmer är jätte bra, men jag kan inte förstå dem. Ett exempel jag måste ta upp är Masjävlar som utspelar sig i mina trakter. Människor som bor UTANFÖR stockholm är inte vilda och galna utbölningar som filmer får oss att framstå. Den kanske har gjorts med ett uns av ironi, men jag kan inte se det. Snälla Sverige, gör en bra komedifilm eller dramafilm någon gång. (Jag ber om ursäkt om någon tar illa upp) 
 
Men åter till den här filmen. Som ni kanske förstått så innehåller även den här filmen knäppa och konstiga inslag. Varför har dom med scenerna under vattnet? Det gör filmen som egentligen är ganska bra, konstig. Jag förstår inte grejen. Det känns som att Svergie ska försöka göra speciella och minnesvärda filmer men istället har de med konstiga och krystade scener och dialoger vilket förstör filmerna helt.
 
Men utöver detta så är faktiskt filmen helt okej. Skådespelarna är riktigt duktiga och handlingen är också helt klart godkänd. Men tyvärr så drar alla konstiga scener ner filmens betyg.  
 
Men jag tycker ändå att det här är en av de bättre dramafilmer som Sverige har gjort så därför tycker jag att de som faktiskt tycker om svenska dramafilmer ska se den, för då kommer ni verkligen tycka om den! :)
 
Fakta
Titel: Kronjuvelerna
Skådespelare: Bla. Alicia Vikander, Bill Skarsgård, Björn Gustafsson och Loa Falkman
Serie: -
Genre: Drama
 
Språk: Svenska
Orginaltitel: Kronjuvelerna
Release: 2011
Land: Sverige
Längd: 120 min
 
 
 
Jag ger den: 2/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0