Bok: Mumien

 
En förlorad kärlek. En sextusenårig förbannelse.
 
Lana har ett stort intresse i livet - Egypten. Hon älskar allt som rör den forntida kulturen och är fascinerad av mumier och pyramider. När den egyptiska utställningen från Kairo kommer till hennes hemstad är lyckan fullständig. Hon kan inte tänka sig något mer spännande än sitt nya deltidsjobb som guide på museet och längtar efter att få se de gamla föremålen med egna ögon.
När hon får syn på målningen av den bildsköne prins Nefra går det en kall kåre längs hennes ryggrad. Hon känner en oförklarig dragning till mumien. Och när hon blir ensam med honom börjar underliga saker hända...
 
Kommentar:
 
Jag hade inte alls några höga förväntningar på den här boken. Ärligt talat så trodde jag att den skulle vara ganska dålig. Men min inställning ändrades ganska snart.
 
Språket i boken är bra och lättsamt. Den är enkel att läsa med enkla och bra beskrivningar. Visserligen tycker jag om långa beskrivningar där man får en tydlig bild av hur saker ser ut och är, men jag tycker även om korta och mer sammanfattande beskrivningar. Lite beroende på humör.
 
Den här boken passade även mig då jag alltid tyckt om arkeologi och funderade på att utbilda mig till arkeolog ett tag. Jag har även läst två arkeologirelaterade kurser på högskolan. Så det var roligt att läsa en bok som handlade lite om detta! :)
 
Boken är sådär lagom spännande och lättläst, så därför rekomenderar jag den här boken till alla er andra som vill ha en lagom spännande och lättläst bok! :)
 
Fakta:
Titel: Mumien
Författare: Barbara Steiner
Serie: -
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: The mummy
Förlag: (Funtasie bokklubb)
Antal sidor: 150
Utgivningsår: 1995
Första meningen: - Anledningen till att den här kistan är tom, sa David Walters och pekade på den utsmyckade träkistan, är att gravplundrare bröt sig in i prinsessan Urbenas vilorum och stal hennes mumie.
ISBN: 91 7117 556 3
 
Jag ger den: 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0