Film: Fredagen den 13e

 

Camp Crystal Lake har ett dystert förflutet. En pojke vid namn Jason Vorhees drunknade där eftersom ledarna hade sex med varandra. Året därpå utfördes två bestialiska mord, vilket ledde till att lägret stängdes.

 

Många år har gått, och Camp Crystal Lake öppnas igen. Ovetandes om vad som gömmer sig i skogen anländer lägerledarna för att ha kul. Tror de. Men de inser snart att det inte står rätt till. En efter en försvinner de och paniken kring Crystal Lake tätnar.

 

 

 

Jag hörde till en av de få som inte hade sett den första Fredagen den 13:e. Jag har sett många av uppföljarna dock. När jag började datea min sambo så brukade vi vara vakna lääänge på kvällarna och då hade vi ju turen att Fredagen den 13:e filmerna gick på nätterna. Så jag har kärlek för dessa filmer eftersom de är förknippade med så många minnen! :D

 

Hur som hellst. Om nu någon inte skulle ha sett den här, så kan jag tala om att det är en ganska klassisk skräckfilm med ungdommar som är ute i skogen och blir brutalt mördade på olika sätt. Den innehåller lagomt mycket splatter och blodförluster. Jag tycker att det är lite roligt med "specialeffekterna" eftersom det syns tydligt hur du har gjort och ibland ser man att det inte är en riktig kropp de hugger i. Men det har ju sin charm ;)

 

 

Hur som hellst så är det en lagomt otäck skräckfilm. Ingen favorit, men klart en av de bättre av Fredagen den 13:e filmerna.

 

Fakta Titel: Fredagen den 13:e
Skådespelare: Bla. Betsy Palmer, Adrienne King och Jeannine Taylor
Serie: -
Genre: Skräck

Språk: Engelska
Orginaltitel: Friday the 13th
Release: 1980
Land: USA
Längd: 95 min.
 
 
Jag ger den 2.5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0