Bok: Harry Potter och De vises sten

Sporlers! (om någon nu har lyckats undvika att se/läst den!)
 
Ja, nu var det äntligen dags för en bokrecention. Den här bloggen som skulle ha varit en bok och filmblogg har övergått till att bli nästan en 100 procentig filmblogg. Men här kommer en recention av en bok. Jag har även blivit så dålig på att läsa, även om jag läser lite då och då. Den här boken läste jag ut för flera månader sedan men inte tagit mig i kragen att skriva en recention än. Här kommer en beskrivning av boken, om någon inte skulle veta vad den handlar om ;)
 
Plötsligt händer det märkliga saker i den lilla staden! Mystiska stjärnskott på himlen och svärmar av ugglor mitt på dagen, katter som läser kartor och underliga människor som står i gathörnen och viskar. De viskar om en viss Harry Potter...
Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att ha egentilgen är en trollkarl och börjar i Hogwarts skola för häxkonster och trolldom, en värls full av magi och spännande äventyr!
 
Kommentar:
 
Det är väl knappast en hemlighet att Harry Potter är en fantastisk bra film. Jag känner nog inte en enda person som inte har sett åtminstonde en Harry Potter film. Eller ja, kanske min farmor och farfar. Men det är inte lika många som läst böckerna, även om Harry potter är en av de mest lästa böckerna i världen.
 
Jag behöver knappast ta upp vad den handlar om, vilket även står här ovanför. Men läser man boken får man en mer utförlig bild av hur saker sker och man får även ta del av fler hädelser än de som händer i filmen. Man får en mer utförlig bild av karaktärerna, framförallt Rons och Harrys syn på Hermione som dom inte alls tycker om till en början. Man får även lära känna Rons bröder mer i boken, vilket är väldigt roligt! Dessutom så handlar nästan halva boken om innan han kom till Hogwarts, så det är roligt att få veta lite mer om det! :)
 
Själva boken är mycket väl skriven. Texten flyter på och man hakar inte upp sig en enda gång. Jag har aldrig läst en sådan välskriven och bra bok. Hon är fantastiskt duktig på att beskriva alltifrån miljöer till personligheter och utseenden.
 
Jag säger bara en sak, älskar du filmerna så kommer du älska boken 100 gånger mer. Tro mig!
 
Fakta:
Titel: Harry Potter och De vises sten
Författare: J.K. Rowling
Serie: Harry Potter (1an)
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Harry Potter and the Philosopher's Stone

Förlag: Tiden
Antal sidor: 378
Utgivningsår: 1997
Första meningen: Mr och mrs Dursley i nummer fyra på Privet Drive var med rätta stolta över att säga att de var helt normala.
ISBN: 91-7710-208-8
 
Jag ger den: 9/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0