Film: The Host

Dotten och en pojke hon träffar nere i hållet där monstret har dem tillfångatagna.
 
Filmen utspelar sig i Korea där ett forskningsteam häller ut en mystisk vätska i Seoul's Han floden, som ger vatten till stadens befolkning. I vattnet utveklas ett monster som ser lite ut som en fisk med svans och ben. Filmen handlar om en pappa, som jag glömt namnet på, hans syskon och deras pappa, som jag också glömt namnen på. När pappans dotter tas till fånga av detta monster så tror familjen först att dottern är död. Men mitt i natten får pappan ett telefonsamtal från dottern vilket leder till att familjen försöker ge sig iväg och leta efter dottern. Problemet är dock att alla som varit i närheten av floden och monstret måste sitta i karaktän på ett sjukhus, vilket hela familjen gör. Men de lyckas ta sig ut och startar sökandet efter dottern.
 
Pappan och dottern när de flyr från monstret.
 
Filmen är en monsterfilm, som jag visserligen brukar tycka om. Dock har jag lite svårt för språket. Jag tycker inte att asiatiska språk är särskillt fina, även om vissa låter bättre än andra. Jag har överhuvudtaget ganska svårt för andra språk än Engelska, när det gäller film. Men jag ska inte bedömma filmen efter språket, eftersom det inte är särskillt rättvist!
 
Skådespelarna är helt okej. De är inte jätte bra, men de är heller inte dåliga. De är godkända med andra ord! :)
 
Hela familjen samlad.
 
När jag började se filmen tänkte jag "oj, den här kan det inte vara någon amerikanare som gjort", och mycket riktigt så har ressigören ett väldigt asiatiskt namn, men det står på fodralet att det är teamet bakom Pirates of the carribean och Superman Returns som gjort den. Men det kan ju lika gärna vara effekterna de gjort.
 
Jo, orsaken till att jag tänkte såhär var ju självklart för den Amerikanske mannen som tvingade den Koreanska mannen att hälla ut vätskan i vattnet från början. I Amerikanska filmer är det nästan alltid Amerikanarna som är de duktiga och snälla som aldrig gör så många fel. I alla fall om det handlar om fler länder. Men här fick man se att det minsann var en Amerikanarens fel att det gick som det gick. Fy skäms!
 
(Det är ju trevligt att se att även USA inte är perfekt.)
 
Monstret som dödar allt i dess väg.
 
Tyvärr är ju filmen inte särskillt bra. Den har komiska inslag blandat med monster. Tyvärr tilltalar inte filmen mig, men jag kan se att andra tilltalas av den. Jag tycker att den är rörig och lite kaotisk. Det som ska vara roligt blir inte roligt utan man sitter och skakar på huvudet. Filmen lyckas inte heller vara skrämmande, monstret i sig ser ut som en jättefisk på torra land. Med ett par ben och en svans förståss.
 
Nja.. inte något för mig i alla fall.
 
Fastern som, som tur är, är duktig på bågskytte.
 
Fakta
Titel:
The Host
Skådespelare: Bla. Kang-ho Song, Hie-bong Byeon och Hae-il Park
Serie: -
Genre: Komedi, Drama, Skräck, Triller, Sci-Fi

Språk: Koreanska och Engelska
Orginaltitel: Gwoemul
Release: 2006
Land: Syd Korea
Längd: 119 min
 
 
 
Världens sämsta trailer. Dålig kvalité. Vill ni se den så hoppa 40 sek in i trailen då det bara är reklam och text i början.
 
Jag ger den: /10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0