Bok: En blomma i Afrikas öken


                          
Waris Dirie är född i Somalia - vid sex års ålder vallade hon getter i den Somaliska öknen. När hon var tolv skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London där hon fick arbete som oavlönad piga hos en farbror, den somaliske ambasadören. I London "upptäcktes" hon som fotomodell och inledde en sagolik karriär sin toppmodell med hela den rika världen som arbetsfält.

Komentar: Det var ganska länge sedan jag läste den här boken. Så tyvärr kommer jag inte ihåg allt särskilt väl. Men jag kommer ihåg att den berörde mig väldigt mycket och att den stundvis var smärtsam att läsa. Man får en inblick i en annan kultur, så olik vår egen, och därav så svår att förstå. Det är svårt att förstå andra kulturers sätt att se på män och kvinnor, jämställdhet och relationer mellan människor, när det är så olika från det vi är vana vid. Det kanske ligger något i orden "Det vi inte förstår, skrämmer oss".

Jag kan inte låta bli att fascineras av Waries styrka och mod - att gå emot sin kultur och en del av sin familj, för att göra det hon tror är rätt. Den här boken är inte bara en verklig berättelse, den är dessutom ett bevis på vad människor kan göra, om de tror på sig själva.

Den här boken är helt klart värd att läsa, fascineras av och inspireras av.

Fakta:
Titel: En blomma i Afrikas Öken
Författare: Waris Dirie - i sammarbete med Cathleen Miller
Serie: -
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Desert flower

Förlag: Bra Böcker
Antal sidor: 272
Utgivningsår: 1999
Första meningen: Jag har insett att när vi färdas på livets väg, rider ut stormar, njuter av solskenet och står mitt i ögat på många orkaner, då avgörs vår överlevnad endast av vår egen viljestyrka.
ISBN: 91-7133-397-5

Jag ger den:  /10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0