Utmaning: Åtta fakta om mig

 
Just nu så går det runt en utmaning bland alla trevliga bokbloggar där ute som går ut på att man ska skriva åtta fakta om sig själv. Jag "lånar" utmaningen från Bokmilaskogen som utmanar alla som känner sig manade att göra den här! :D
 
1. Jag har fobi för människor som spyr. Jag vet inte varför men så har det alltid varit. Att spy själv har jag inte tyckt varit särskillt farligt men just att se/höra/lukta andra som gör det får mig själv att må illa. Därför finns det inget värre i min värld än att sitta på en buss där någon spyr och man inte kan ta sig ut. Usch och fy! Jag är själv alltid påväg att kräkas när jag ser/hör/luktar att någon gör det, så därför försöker jag alltid vara på 100 meters avstånd när det sker!
 
2. Jag har varit vegetarian sen jag gick i sexan (ca 11-12 år), alltså ungefär 8-9 år. i början så åt jag inget som hade kött i sig och detta höll jag mig till i ett halvår ungefär. Men jag mådde så dåligt av det, jag vet inte varför men jag hade konstant ont i magen och mådde dåligt. Jag var tvungen att äta pyttesmå portioner men ofta, vilket inte gick ihop med skolan och vardagen. Så därför prövade jag att börja äta fisk och skaldjur och jag började genast må bättre. Så sedan dess har jag varit en fisk och skaldjursätande vegetarian. Många tycker att det är etiskt fel av en vegetarian att göra "skillnad" på djur och varelser. De som har dessa åsikter är dock de som äter kött i stora lass medan de jag känner som är vegetarianer inte bryr sig alls. Hur som hellst så ser jag inte skillnad på djuren, jag tycker att fiskar har precis samma rätt att leva som andra djur. Men jag har insett att om jag ska må bra och klara av att inte äta kött så måste jag kompensera med något och därför har jag valt att avstå helt från fågel och röttkött men att äta fisk. Många menar att bönor och anndra proteinrika produkter kan ersätta även detta, men jag har provat och det fungerar inte för mig. Jag har även ett stort intresse för fiske vilket delvis beror på att jag hellre äter egenfångad fisk som levt ett bra liv än köpt fisk. Min sambo äter inte heller särskillt mycket kött och han tycker att griskött är det äckligaste som finns, därför passar vi bra ihop, tillskillnad från min förre pojkvän som var jägare. Men jag har aldrig tyckt att de som äter kött är hemska och elaka, utan det är upp till var och en att bestämma vad de ska äta. Jag kan berätta varför jag inte äter kött men det skulle aldrig falla mig in att tala illa om de som äter kött, för det gör jag inte heller. Dessutom har jag inget emot jägare, jag tycker snarare det är bra att vissa jagar sin mat i skogen, där djuren haft det bra, än sådana som köper kött i affären där de flesta djur har haft ett hemskt liv. Oj, här blev det en roman skriven minsann.
 
3. När jag var liten fick jag höra av både vänner, lärare, släktingar och klasskamrater hur dålig jag var i skolan, framförallt på matte och engelska som jag alltid haft lite svårt för.. Så därför har jag alltid haft ett stort behov av att visa mig duktig och bra. Därför tog jag studenten förra året med ett kuvär fyllt av VGn och MVGn och inte ett enda IG, inte ens i Matte A & B eller Engelska A & B. Detta hade jag verkligen kämpat mig till för att visa "världen" att jag inte var oduglig.
 
4. Jag, tillskillnad från så många andra, har inget emot spindlar och småkryp. Min mamma brukar alltid ropa på mig när det är en spindel inne så kommer jag och bär ut dem. Däremot så avskyr jag ormar, blodiglar, sniglar och allt utan ben. Jag tycker de är vidriga och äckliga. Fästingar är ett djur jag heller inte tycker om, då vi har plockat jätte många från våra djur genom åren.
 
5. På tal om djur så kan jag berätta att jag alltid har älskat djur enormt mycket (ja, bortsätt från ormar och andra djur utan ben, men detta har jag blivit rädd för på äldre dar;), vilket är en av orsakerna till att jag inte äter kött. Mamma har berättat att jag som liten gick och plockade och klappade alla djur jag såg. Dock har jag lyckats bosätta mig med en person som är jätte allergisk mot pälsdjur. Så min hamster som bott tillsammans med oss har fått flytta hem till min kusin och det är i princip omöjligt för min sambo att hälsa på mina föräldrar som har en katt. Jag måste även byta kläder och tvätta händerna så fort jag varit i kontakt med ett pälsdjur.
 
6. Jag har ett stort behov att att försvara poliser mot allt och alla. Det har knappast undgått någon som har facebook hur mycket skit det skrivs om poliser varje dag. Men eftersom min pappa är polis och vissa gånger varit i situationer där hans eget liv varit i fara så känner jag ett behov av att försvara honom och alla andra med samma yrke. Jag vet att det finns dåliga poliser, liksom det finns dåliga individer i alla yrken. Men i Svergie så cirkulerar en sådan okunskap om detta yrke att jag nästan blir tårögd. Det finns så många människor som inte ens vet vilka uppgifter som är polisens. Så därför har jag utsett mig själv som polisens förespråkare och informerar allt och alla om detta! Haha.
 
7. När jag var liten pysslade jag med lite olika fritidsaktiviteter. Bland annat körsång, ridning och bågskytte. Det sista är något jag ångrar att jag slutade med då jag verkligen tyckte det var roligt!!
 
8. Jag, min bror och våra två kusiner hade en lite annorlunda hobby när vi var små. Vi brukade sätta ihop en koregrafi till en låt och sedan uppträda för våra föräldrar med att mima och dansa otroligt vackert till denna. Haha. Carola och Markolio var favoriter. Även låten "... Om du drar ner min byxa ska du få sen en yxa, en yxa som gör allt ..." spelades varm. Sedan stod vi ute i våra kusiners bostadsområde och uppträdde för våra snällt åskådande föräldrar. Det ska tilläggas att vi gjorde detta jämt, varje gång vi träffades, haha!
 
Och nu är det meningen att jag ska utmana fyra andra till den hät utmaningen, men jag utmanar alla som känner att de vill och har lust! :) Jag utmanar även alla filmbloggar därute att göra en likadan utmaning! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0