Bok: Demonernas fjäll



(OBS. Har ni inte läst de tidigare böckerna, men tänkt att göra det, låt bli att läsa detta)


Sagan om isfolket - Ättlingar till den onde Tengel, som hade ingått en pakt med djävulen..
Nataniel Gard var den som blivit utvald att leda kampen mot Isfolkets onde stamfader, men för att klara detta måste han få hjälp, och det var den svårt drabbade Tova Brink och Ellen Skogsrud som blev hans närmaste allierade. Men skulle Tengel den onde låta sig besegras, måste alla tänkbara resurser sättas in i striden.
Därför samlades hela släkten vid Demonernas fjäll, där mycket skulle avslöjas - både på gott och ont..

Komentar: Detta är den 41a boken i serien om Isfolket. Det innebär att jag endast har 6 böcker kvar innan serien är slut. Vilket känns ganska tungt.

Jag började läsa den här serien för några år sedan och jag älskade den från första raden. Den innehåller allt man kan begära, kärlek, ondska, magi, övertro och vänskap.

Den här boken utspelar sig till största del under en och samma kväll. Vi får följa med i berättelser tillbaka i tiden och följa släktträdet innan Tengel den Gode. Vi får veta mer om Tengel den Ondes liv och hans tid i Isfolkets dal. Vi får följa hans barn och barnbarn och deras avkommor fram till Tengel den Gode, där första boken i serien börjar. Vi får veta allt, som kan vara viktigt för Nataniel och de andra utvaldas kamp mot den onde stamfadern.

Jag älskar den här serien och den här boken är inget undantag. Dock kan jag tycka att det kändes lite långdraget att läsa, när allt utspelar sig under samma kväll. Dock så får man höra olika historier som utspelar sig vid diverse tidpunkter, men trots det så känns boken lite ansträngd och utdragen. Men, det var jätte roligt att få gå tillbaka i släkten och följa de som levt tidigare än Tengel den Gode. Man fick en del förklaringar och en hel del frågetecken rätades ut.

Ni som ännu inte läst Sagan om Isfolket (men endå läst min lilla recention^^) - Gör det. Ni kommer inte bli besvikna. Det är lite avskräckande med 47 st böcker i en enda serie, men tro mig, ni kommer älska varenda bok - och bara vilja ha mer!

Fakta:
Titel: Demonernas Fjäll
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket (41)
Orginalspråk: Norska
Orginaltitel: Demonenes fjell

Förlag: Boknöje ab
Antal sidor: 252
Utgivningsår: 1988
Första meningen: Det rådde en underlig dager den vårkvällen 30 april 1960.
ISBN: 91-7710-286-X

Jag ger den: /10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0