Film: Black Swan



Regisserad av Darren Aronofsky (The wrestler) och med oscarbelönade Natalie Portman i huvudrollen har denna utmanande psykologiska thriller hänfört både publik och kritiker, samtidigt som den blivit årets stora filmattraktion. Portman gör sitt livs rollprestation son Nina - en förbluffande begåvad, men farligt labil, ballerina på väg att nå stjärnstatus. Pressad till bristnigsgränsen av sin pådrivande konstnärliga ledare (Vincent Cassel) samt av hotet från en förförisk rival (Mila Kunis), börjar Nina förlora sitt redan klena grepp om verkligheten. Allteftersom pressen ökar tappar Nina kontrollen öer sin förtärande besatthet och hon slungas in i en mardröm som inte bara hotar hennes förstånd, utan även hennes liv.



Kommentar:
Det var flera veckor sedan jag såg den här filmen, men orsaken till att jag inte skrivit om den än är helt enkelt för att jag inte vet vad jag tycker om den..

Jag hade hört så mycket positivt om den, så mina förväntningar var väl skyhöga, så jag antar att det kan bero på det. Jag förstå hela grejen med filmen, hon har någon form av psykos och lever i en fantasivärld som håller på att ta knäcken på henne. Så mina tvivel på filmen har inte att göra med att jag inte förstår den. Jag tycker bara att den är lite konstig och överdriven.

Sedan mår jag så extremt dåligt när jag ser Natalie Portman i huvudrollen, hon är så extremt smal så jag inte ens klarar av att se henne när hon visar ryggen eller magen. Jag förstår att hon inte kan vara stor när hon dansar balett, men hon har inte heller en muskel på kroppen vilket borde vara en självklarhet om hon ska kunna ha en sådan kroppskontroll och styrka.

Dock tycker jag att hon gör rollen som Nina jätte bra. Hon är superduktig och jag har svårt att tänka mig att någon annan skulle kunna göra rollen bättre..

Jag antar att jag måste se filmen en gång till och se om jag får någon uppfattning om filmen då, för nu vet jag tyvärr inte vad jag ska säga och därav betyget. Så efter att jag sett den en gåg till kanske jag kan ge den ett mer rättvist betyg.



Fakta
Titel:
Black Swan
Skådespelare: Natalie Portman, Mila Kunis och Vincent Cassel
Regissör: Darren Aronofsky
Serie: -
Genre: Drama, mysterie, thriller

Språk: Engelska
Orginaltitel: Black Swan
Release: 2011
Land: USA
Längd: 108 min.



Jag ger den: /10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0