Bok: En glimt av ömhet

 
 
Så, nu är det "äntligen" dags för en bokrecention igen. ;) Även om jag tror att det mest är filmintresserade som läser min blogg. Det var några månader sedan jag läste ut boken, så recentionen kanske inte blir alltför rättvis.
 
Kampen mot Tengel den onde hade utvecklat sig till en livsfarlig kapplöpning, där det gällde att komma först till Isfolkets dal. Isfolket hade goda hjälpare, men Tengels skara var otroligt starka och inte minst hänsynslösa. Mitt uppe i denna striden upplevde den olycksfödde Tova sitt livs första och kanske enda svärmeri - med den dödsjuke irländaren Ian Morahan...
 
Kommentar:
 
Ja, nu har jag läst ut den 43:e boken i serien Sagan om isfolket. Vilket betyder att jag har 4 böcker kvar innan serien är slut. *snyft*
 
Den här boken var varken en av de bättre, eller sämre i serien. Nu har dom börjat resan mot isfolkets dal för att bekämpa det svartavattnet som gör att de kan besegra Tengel den onde. Denna och den tidigare boken är händelsefulla och spännande i och med att det händer saker hela tiden. Många tidigare böcker kan stundvis vara lite sega. Men som alltid är de mycket bra.
 
Jag hade önskat att de kunde göra filmer av dessa böcker! De hade nog lämpat sig mycket bra till det och jag hade definitivt både sett och köpt dem! Det finns någon teateruppsättning på de första böckerna som jag gärna skulle vilja se, men nog vore det roligt med en film också! ;)
 
Margit Sademos språk är inte alla gånger särsillt bra. Hon blandar svenska och norska, vilket visserligen gör det lite charmigt, men ibland kan man få läsa om en mening två gånger för att förstå vad hon menar, men detta är absolut inget som stör särskillt mycket.
 
Hur som hellst. Som vanligt när det är en Sandemo bok så är den riktigt bra. Jag älskar som bekant Sagan om isfolket och deras historia och jag kan verkligen inte få nog, så denna är inte heller ett undantag. Jag rekomenderar verkligen alla att börja läsa Sagan om isfolket! :) Jag har till och med fått min sambo att börja läsa dessa böcker, och han har nästan inte läst en bok i hela sitt liv. Men nu har han snart läst ut den 6:e boken minsann, så det borde vara ett litet bevis för att de är riktigt bra! :)
 
 
Fakta:
Titel: En glimt av ömhet
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om isfolket (43:e)
Orginalspråk: Norska? Svenska?
Orginaltitel: ?
Förlag: Boknöje AB
Antal sidor: 251
Utgivningsår: 1993
Första meningen: Den svartaste dagen i Isfolkets historia.
ISBN: 91-7710-288-6
 
Jag ger den: 3.5/5
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0