Bok: Kitty och den vilda hingsten

 
Bess stod tryckt mot de grova plankorna i stängslet till inhägnden, och framför henne stegrade ig en jättestor, svart hingst. De mörka ögonen hade en vild blick och hans svettiga hårrem glänste blå i ljuset från gårdsbelysningen. Kitty fick hjärtat i halsgropen. Renegade! tänkte hon skräckslagen.
 
Colloway Ranch ägs av den unga rodeoryttaren Tammy, som sedan hennes pappa dog haft stora ekonomiska problem. Någon är ute efter att ruinera henne och ta över ranchen. När hennes mest värdefulla häs, den vilda och oridbara Renegade, plötsligt försvinner är det tur att Kitty är på besök...
 
Kommentar:
 
Det här är faktiskt den första Kitty bok jag läst. Kittyböckerna är väldigt populära och har varit det länge. Min mamma älskade Kitty när hon var liten och ägde väldigt många Kittyböcker, som tyvärr kommit bort. Men jag äger i alla fall några!
 
Boken var en helt godkänd bok, men inge mer och inge mindre. Den är lättsam och "skön" att läsa. Den är även lättläst och jag uppskattar lättlästa böcker då det ger ett bra flyt när man läser. Man hakar aldrig upp sig när man läser, vilket betyder att språket är bra.
 
Jag tycker även om sättet som Carolyn Keene skriver på, hon skriver iget överflödigt, utan har korta och välskrivna händelser i boken. Hade gärna fått vara lite mer miljö - och karakätrsbeskrivningar, men det går bra ändå. Handlingen är också godkänd. Den har inget extra som skulle kunna gett den ett högre betyg, men handlingen är heller inte dålig. Så den får helt enkelt ett godkänt betyg!
 
Jag rekomenderar den här boken till alla som tycker om Kitty eller mysterieböcker. Samt till alla som vill ha en lättläst bok. Vill man ha något mer, en riktigt bra handling och spänning bör man dock leta efter en annan!
 
Fakta:
Titel: Kitty och den vilda hingsten
Författare: Carolyn Keene
Serie: Kitty
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Nancy Drew Mystery Stories 86 - The Mystery of Misty Canyon
Förlag: B. Wahlströms
Antal sidor: 195
Utgivningsår: 1988
Första meningen: - Vi är framme! sa Kitty Drew från baksätet på jeepen som studsade fram över den gropiga vägen.
ISBN: 91-32-13191-7
 
Jag ger den: 2.5/5
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0