Film: War horse

 

Från legendariske regissören Steven Spielberg kommer det storslagna äventyret War Horse, en underbar berättelse om lojalitet, hopp och envishet. Filmen är baserad på den prisbelönta Broadwaypjäsen med samma namn och utspelar sig under första världskriget.

 

Allt börjar med en märklig vänskap mellan hästen Joey och hans unge tränare Albert. När kriget tvingar dem att skiljas åt, får vi följa Joey på en otrolig resa där han inspirerar och förändrar livet för alla han möter. Njut av filmens fantastiska bildspråk och upplev ett aldrig tidigare visat bonusmaterial. War Horse är ett stort mästerverk och en av de mest gripande filmberättelser om vänskap som någonsin gjorts.

 

 

Som alltid när det är filmer med djur så blir jag väldigt berörd. Jag har haft flera smådjur och en hund som gått bort vilket gör att jag gråter så fort ett djur är med i en film. När jag ser en sådan samhörighet mellan ett djur och en människa så tänker jag alltid på hur mycket jag älskade vår lilla hund.

 

Hästen i filmen knyter samman mäniskor och  genom honom så bildas kontakter och vänskap. Inte minst i scenen när Joey fastnat i taggtråd i "ingenmansland" och en Tysk och en Engelsman sammarbetar för att hjälpa honom. Något långsökt, men hur gulligt som hellst.

 

Dessutom är det roligt att se en typ av krigsfilm där den ena parten inte framställs som idioter. Man får se hur Joey kommer från person till person, både tyskar och engelsmän och flera av de olika personerna är jätte snälla och omtänksamma. Ofta i amerikanska filmer framställs som bekant Tyskarna som elaka tyranner, men inte i den här filmen, vilket gör den unik.

 

 

 

Den här filmen är riktigt bra och jag rekomenderar er alla att se den! :)

 

Fakta
Titel:
War Horse
Skådespelare: Bla. Jeremy Irvine, Emily Watson och David Thewlis
Serie: -
Genre: Drama och krig

Språk: Engelska & Tyska
Orginaltitel: War Horse
Release: 2011
Land: USA
Längd: 146 min.

 

 
Jag ger den: 4/5

Kommentarer
Postat av: Lars-Åke

Det käns som en sevärd film....:)

2012-07-15 @ 13:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0