Film: Breaking Dawn - part 1



Första delen av den fjärde filmen i den framgångsrika "Twilight"-sagan.

Bella och Edward, plus alla som de älskar, måste handskas med en rad konsekvenser av deras kärlek, fantastiska bröllop, romantiska smekmånad och den tumultartade födelsen av deras barn - vilket innebär en oförutsedd och chockerande utveckling för Jacob.


(Vackra personer är det i alla fall ingen brist på i filmen)

Okej, här kommer en recesion på en väldigt omtalad film, eller filmserie..

Eftersom jag vet hur många Twilight älskare - och hatare som finns därute så kommer jag göra er både glada och arga av den här recensionen.

För det första måste jag bara kommentera det alla twilight hatare hela tiden gnäller om, med dessa filmer. Ja, vampyrerna är snygga och ser bra ut, men om ni stör er så mycket på det, se första filmen (tror jag) igen, för där talar Edward om att det är ett av deras vapen, att vara tilltalande för att locka till sig offer. Jag vet även att det är en hel del människor som är skitsura över att Edward och de andra vampyrerna "glittrar" i solen istället för att brinna upp, men ingen har patent på att det ska vara på det sättet. Jag personligen tycker bara det är roligt att få se olika typer av historier. Desstuom har jag hört, att i den första vampyrberättelsen som skrevs, så kunde vampyrer vistas i solen.



Och nu till det som alla Twilight älskare kommer bli arga över.. Jag gillade inte den här delen i serien särskilt mycket. Jag tyckte nästintill att den var... frånstötande. Bella ser ut som ett skelett, jag fattar grejen med att barnet suger livet ur henne, men jag mår dåligt av att se henne som ett vandrande lik. Sedan "bryter" hon ryggen, eller något alldeles innan de får skära ut barnet ur henne, vilket också är... äckligt. Jag tyckte att hela delen där hon var gravid och framförallt när de tog barnet ur henne var väldigt äckligt och frånstötade.

Annars tycker jag att filmen var ganska långsam och det är nog den sämsta i serien. Kristen Stewart är duktig i rollen som Bella, eftersom det är svårt att spela så död i en roll. Men jag har hela tiden så svårt att förstå Edward och Jacobs kärlek till henne. Tja... Edward är ju i princip död själv, så han kanske har hittat sin själsfrände, men Jacob som är så full med liv och värme, skulle kunna hitta en tjej som var mycket intressantare än Bella.

Robert Pattinson och Taylor Lautner är två, engligt mig, ganska mediokra (mediokert i plural?) skådisar. Jag tycker Pattinson är jätte duktig i "Remember Me" men i Twilight är han ganska medioker och trist.. Hela staden, Forks och dess invånare är ganska tråkiga, inte sant? Det regnar konstant och invånarna beter sig nästan som zombiesar..

Nej, nu ska jag inte såga filmen så mycket. Jag tycker Taylor har jobbat duktigt på sina muskler, jag hade inte haft något emot att värma mig mot hans kropp ;).. Robert är så smal och spinkig att jag tror han ska gå av på mitten, men likväl, han är väldigt snygg, det går inte att förneka.



Fakta
Titel:
Breaking Dawn - part 1
Skådespelare: Kristen Stewart, Robert Pattinson och Taylor Lautner
Regissör: Bill Condon
Serie: the Twilight saga
Genre: Äventyr, romantisk, fantasy, drama

Språk: Engelska & lite Portugisiska
Orginaltitel: Breaking Dawn - part 1
Release: 2011
Land: USA
Längd: 117 min





Jag ger den: /10

(Godkänd)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0