Film: IT



Det bygger på Stephen Kings bestseller från 1986 och är en nervpirrande, omskakande resa in i personlig skräck. I en småstad antar en ondskefull skraft formen av en clown, som skrämmer livet ur barn och driver några till ett för tidigt slut. Det onda visar sig igen trettio år senare, nu än mer elakt, argt och dödligt. Och vänner som minns sin barndoms skräck samlas åter för att bekämpa Det.



Jag hade faktiskt förväntat mig att filmen skulle vara bra mycket läskigare än vad den var. Jag hade väldigt höga förväntningar då jag hört att filmen skrämt livet ur många, kanske var det dessa förväntningar som gjorde att jag blev ganska besviken på skräckfronten. Visst var filmen ganska obehaglig, men det var vid få tillfällen den skrämde mig, och då var det inte särskillt mycket.

Sedan var filmen otroligt lång, omkring 3 timmar! Den första halvan av filmen var bra, då man fick se dem som barn och uppleva deras möten med Det. Andra halvan som handlade om dem som vuxenvar inte alls lika bra, det kändes lite som två filmer, där de som vuxna var uppföljaren till delen när de var barn. Hur som hellst, för att en film ska kunna vara så lång som 3 timmar, så måste den vara riktigt bra. Den här håller inte måttet rikgtigt, även om den helt klart var värd att se. Kanske skulle de ha gjort den till två filmer istället.

Hur som hellst, filmen var helt klart sevärd och jag skulle rekomendera den här till de flesta. Det är en ganska "mjuk" skräckfilm, så de flesta skulle kunna se den :) Om man redan är rädd för clowner kanske man inte ska se den här, för då kommer fobin växa sig större!



Fakta
Titel:
IT (Det)
Skådespelare: Bla. Richard Thomas, Tim Reid och Annette O'Toole
Regissör: Tommy Lee Wallace
Serie: -
Genre: Skräck

Språk: Engelska
Orginaltitel: IT
Release: 1990
Land: USA och Kanada
Längd: 181 min.






Jag ger den: /10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0