Film: Pettson & Findus - Tomtemaskinen

 
Julen står för dörren och en dag hör katten Findus några barn som pratar om tomten... Findus har aldrig fått besök av tomten och störtar hem till Pettson för att få en förklaring. Pettson förklarar att tomten kanske kommer till julen. Och kanske kommer han inte, det kan man aldrig så noga veta. Det var inget bra svar tycker Findus så han försöker tvinga Pettson att lova att tomten ska komma ? annars tänker han minsann aldrig mer fira jul!

Hårt pressad lovar Pettson till sist att tomten ska komma. Findus blir jublande glad, men Pettson blir bekymrad. Som alla andra vuxna vet han ju att tomten inte finns på riktigt ? så hur ska han nu kunna uppfylla Findus önskan?

 

 
Jag älskar verkligen Pettson och Findus! Böckerna var stora favoriter hos mig och min bror när vi var små och de är verkligen sagolika! Nu tycker ni väl att jag är lite barnslig som tittat på barnfilmer, men jag älskar att titta på barnfilmer! (I alla fall vissa) Det är avkopplande, man behöver inte tänka särskillt mycket och de är väldigt söta. Därför tycker jag att även de förtjänar en recention! :)
 
Filmen handlar om Pettson som lovar Findus att tomten ska komma, ett löfte som han inte riktigt kan hålla. Därför bestämmer Pettson att han ska bygga en tomte för att inte göra Findus besviken och ledsen.
 
 
Jag har sett "Pettson och Findus - Katten och gubbens år" och "Pettson och Findus - Kattonauten" också. Jag tycker att de alla tre är riktigt bra barnfilmer! Som vi alla vet så har ofta Disney stereotypa karaktärer i sina filmer, försvarslösa flickor som räddas av modiga prinsar osv. (även om de kanske börjar gå ifrån det nu) Så därför uppskattar jag Pettson och Findus extra mycket som utspelar sig på landet mellan en gubbe och en katt!
 
Julstämningen i filmen är också på topp så därför är filmen perfekt att se kring julen. Dessutom tycker jag att mucklorna är så söta inslag! Jag gillar verkligen den här filmen och rekomenderar er starkt att se den! :)
 
 
Fakta
Titel: Pettson och Findus - Tomtemaskinen
Skådespelare: (Röster) Bla. Joachim Höppner, Tord Peterson och Lukas Larsson
Serie: Pettson och Findus
Genre: Familjefilm
 
Språk: Svenska
Orginaltitel: Pettson och Findus - Tomtemaskinen
Release: 2005
Land: Sverige, Danmark och Tyskland
Längd: 79 min
 
 
Jag ger den: 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0